De trenddag vindt plaats in het Conference Center van de High TechCampus van de TU Eindhoven.
Op dinsdag 21 maart biedt Zuzanna Skalska ons wederom inzicht in haar visie op de toekomst. Op het indrukwekkende podium van de High Tech Campus in Eindhoven neemt ze ons mee naar de wereld van morgen.
Ze staat uitgebreid stil bij de ontwikkelingen in deze roerige tijden. We sluiten af met een informele netwerkborrel waar we de introductie van onze nieuwe naam graag met je vieren.
ENTROPY* – HET BEGIN VAN HET EINDE VAN ILLUSIE
Elk jaar observeer, analyseer en extraheer ik zorgvuldig Signals of Change die de wereld waarin we leven op de meest objectieve manier weerspiegelen. Deze keer is onze wereld een vervulling van Bijbelse profetieën geworden – we kunnen het gemakkelijk een tijd van cumulatieve toename van entropie noemen.
Bedrijven beginnen al te spelen in een onbekende economie (bv. computational capitalism, deel- of participerende economie, lokalisme), in een zachte en ongedefinieerde structuur waarin creativiteit het uitgangspunt is en de consument de curator van businessmodellen wordt. Om te overleven, moeten we een langdurig proces aangaan van experimenteren en zelfs onderhandelen met het systeem dat we kennen.
Nieuwe ROI betekent Return on Involvement en KPI staat voor Keep People Inspiring. Samen met onze voortdurende inspanningen om de wereld te verbeteren (het is jammer dat vaak in naam van de technologie zelf), staan we voor de 5e industriële revolutie. De reis naar deze onbekende orde zal erg bochtig en hobbelig zijn. Ons gedrag en vooral onze behoeften zullen de krachtigste drijfveren zijn voor alle komende veranderingen. Daarom is entropie de beste kandidaat om de dynamische context te beschrijven. Entropie is dat ultieme doel, maar entropie kan ook het begin zijn van een geheel nieuwe reis, een met ons allemaal aan boord, met als doel het gezonde welzijn en het evenwichtige ecosysteem van alle soorten op de planeet in plaats van voortzetting van het vernietigingssysteem voor de rijkdom van de weinigen.
Wat zijn onze esthetische behoeften? Waar zijn we naar op zoek? Welke ervaringen tellen mee? Niemand is alleen rationeel of emotioneel, we hebben allemaal verschillende reacties op basis van onze ervaringen. In mijn laatste presentatie zal ik mijn polemieken presenteren met vier parallelle behoeften. Het een sluit het ander niet uit, maar je moet de verschillen kunnen begrijpen om de purpose en visie van je eigen bedrijf en organisatie te vinden.