Trenddag – IN TRANSIT
De trenddag die we op 25 november jl organiseerden stond in het teken van betekenisvol ondernemen. Een thema dat bij iedereen leeft en ook veel uitdagingen kent, omdat wij geloven dat de start van dit proces zit in het designproces van een bedrijf.
Dit probeerden wij te illustreren met de keuze voor een aantal sprekers en daarnaast konden de aanwezigen in kleine kring met elkaar van gedachten wisselen bij parallelle sub-sessies. De bedrijven I-did en CircoNL waren aanwezig. Beide bedrijven konden op kleine schaal onze leden inspireren met hoe zij hulp bieden in duurzame businessmodellen; I-did met het verwerken van afgedankt textiel en CircoNL met het helpen opzetten van duurzame businessmodellen.
Twan Verdonck, Creative Director van Brabantia nam de aanwezigen mee in de visie die Brabantia heeft over sustainable design. Mooi om te zien hoe een familiebedrijf met een lange historie zich blijft vernieuwen. En hoe zij de fase in gaan van regeneratief design. Uiteindelijk willen we niets onttrekken aan de planeet maar samen met mens, natuur en technologie een duurzame wereld bieden. Dat vraagt een andere benadering van product design. Nog een aanrader op dit vlak was te zien op VPRO tegenlicht Welkom in het symbioceen.
Na een kort intermezzo van Pieter Vink, Ceo van de Nedergroep over hun ambitie op het gebied van verduurzaming van de voedingsindustrie. Lokaal kweken en gebruiken kreeg speciale aandacht met de in Ede gekweekte bananen waar niet alleen de vrucht van kas naar consument gaat maar ook de rest van de plant wordt gebruikt, en dat gaat van pallet tot lingerie! Daarna proefden we dus het lokaal geproduceerde bananenbier.
Na de pauze gaf Ynzo van Zanten, auteur, ondernemer en spreker vooral vanuit zijn vorige functie als Head of People&Culture en Chief Evangelist van Tony’s Chocolonely en boeiend betoog hoe je als onderneming groen en geloofwaardig bent. Al met al een geslaagd evenement in de Mauritskazerne in Ede, waar mij persoonlijk opviel dat de foodbedrijven heel erg lean opereren en wijzer worden door gewoon te starten en leren onderweg.
Gewoon doen dus!
Astrid van Leeuwen
Trendblog auteurs
De twee personen die bijna dagelijks bezig zijn met het NL Trendinstituut laten van zich horen. Edvard en Astrid zullen met enige regelmaat delen wat zij meemaken, tegenkomen of kwijt willen op hun professionele pad.
Edvard Daamen
Edvard begon met het voeren van het secretariaat van het NII in 1994. Daarna heeft hij alle wisselingen meegemaakt naar het Instituut dat het nu is.
Edvard heeft affiniteit met het onderwerp vanuit zijn opleiding aan de kunstacademie. Edvard heeft een uitermate goed gevoel van kunst, design, esthetiek. Edvard is het aanspreekpunt bij diverse projecten en organiseert de online en live evenementen.
Astrid van Leeuwen
Astrid is gestart toen Texpro (vereniging tot textielpromotie) op ging in het NII, vanaf die fusie is ze niet meer weggegaan.
De achtergrond van Astrid is marketing en business development. Zij slingert graag nieuwe initiatieven aan, om verder te ontwikkelen met het instituut, en houdt de grote en financiële lijnen in de gaten.