Over
Trendinstituut

Trendinstituut geeft trends door ter inspiratie op het gebied van Lifestyle. Hiermee bevorderen we de

ontwikkeling van bedrijven in diverse branches en wordt de verbinding gelegd tussen creativiteit en business.

Tracking
Future
Lifestyle

Discover. Explore. Connect.

Trendinstituut is ooit opgericht als Nederlands Interieur Instituut (NII) met als doel om houvast te geven bij de ontwikkeling van nieuwe product collecties. De vraag waar de consument van morgen behoefte aan heeft, wordt in beeld gebracht.

Inmiddels gaat het om meer dan collecties alleen en kijken we ook naar bredere internationale ontwikkelingen op maatschappelijk gebied of op business vlak. De diversiteit van de achterban vraagt om een divers aanbod.

Li Edelkoort

Lidewij Edelkoort is één van ‘s werelds beroemdste trendforecasters. Als een intuïieve denker reist ze de wereld rond en bestudeert de evolutie van sociaal-culturele trends voordat deze informatie wordt gedeeld met haar klanten in uiteenlopende industrieën, zoals mode, textiel, interieur, auto’s, cosmetica, detailhandel en voedsel.

Het in Parijs gevestigde bureau onderzoekt in opdracht van het Trendinstituut de trends op het gebied van Lifestyle. Dit onderzoek wordt elk jaar

exclusief en als eerste gepresenteerd in Nederland voor de leden van het Trendinstituut. Daarbij wordt een trendboek uitgegeven.

‘Trends zijn lange golven, medium golven en korte golven. De medium wave geeft vorm aan de grote trend. En de short waves, zijn spontane dingen die populair zijn.’

Lidewij Edelkoort Trend Forecaster

Zuzanna Skalska

Zuzanna heeft inmiddels een schare fans van Trendinstituut om zich heen verzameld. Ieder jaar deelt zij haar ‘signals of change’ met de leden, indien mogelijk met een bijbehorend boek als naslagwerk.

Zij inspireert leiders en beslissers met radicale innovaties die zij haalt uit het signaleren, analyseren en doortrekken naar een visie van trends die over

meerdere disciplines gaan. Haar no-nonsense maar gepassioneerde presentatie geeft een bedrijf inzichten voor toekomstige ontwikkelingen.

‘Ik haal graag mensen uit hun comfortzone om anders naar dingen te kijken en soms hoop ik dat het kwartje valt als ik hun inzichten geef.’

Zuzanna Skalska Strategic Trends advisor

Leden vertellen

"Het lidmaatschap is een essentieel element om mijn bedrijf te runnen, en om me te laten inspireren en informeren over wat in de interieurbranche hot-topic is. Door het hele jaar zijn de presentaties van experts vanuit diverse disciplines van zeer hoog niveau. Zij reiken precies die inzichten en toekomstvisies aan waar je naar op zoek bent. Daarnaast is het ontmoeten van collega’s zeer waardevol. Op deze manier blijf ik zichtbaar en kom ik heel eenvoudig in contact met mensen van diverse bedrijven in de branche. Als we live samenkomen, is alles tot in de puntjes geregeld en altijd een feestje om er te zijn."

Marie-Gon Vos Zelfstandig Kleurexpert en coach voor interieurontwerpers

"Ik ben al vele jaren lid. Voor mij is de meerwaarde van het lidmaatschap het bijwonen van de vele inspirerende lezingen door interessante mensen al dan niet uit de branche.

Het biedt vaak een andere kijk op zaken, ze geven informatie over trends en ontwikkelingen in de wereld wat voor mijn werk van enorme toegevoegde waarde is."

Gisella Groenewoud Creative Director bij Bert Plantagie

"Het is een omgeving die niet te pakken is in één quote, maar is beter te omschrijven als een instituut dat creatievelingen inkijk geeft en inspireert in toekomstige droomwerelden (Utopiën). Waaruit diezelfde creatievelingen, hun eigen droom met inzichten over kleur, materiaal, duurzaamheid en technologie werkelijkheid kunnen laten worden, als zzp’er of als werknemer in de Nederlandse maak industrie. Voor mij is een trenddag of een lezing online, opladen van nieuwe impulsen en gedachten. Tijdens het uitlopen van de zaal, met de energie van 110% frisse moed de creatieve wereld weer aan kunnen."

Daan Flach Creative Designer bij CORAM

Trendteam

Trendinstituut is een stichting met een bestuur. Het bestuur bestaat uit Meindert Bos, Roeland Smits en Angela van Dongen. Het dagelijks management is in handen van Edvard Daamen en Astrid van Leeuwen. Daarnaast bouwt Trendinstituut aan een netwerk van ambassadeurs die gevraagd en ongevraagd meedenken.

Het Trendinstituut stimuleert de ontwikkeling van de lifestyle branche door te inspireren vanuit trends. Dat vindt plaats in de vorm van online- en live-bijeenkomsten met diverse thema’s. Diverse sectoren zijn vertegenwoordigd in de achterban en ook in het bestuur.

Angela_van_Dongen_NLtrendinstuut
Angela

van Dongen

Astrid van Leeuwen
Astrid

van Leeuwen

Edvard Daamen
Edvard

Daamen

Meindert_Bos_NLtrendinstituut
Meindert

Bos

roeland_smits_NLtrendinstituut
Roeland

Smits

Vergroot jouw horizon met ons uitgebreide netwerk!

Interview leden